Please set your Main Menu on the Appearance > Menus page. For more information please read the documentation.

Museolaivoilla purjehtiminen on aivan jotain erityistä

Moni purjehtija ja historiasta kiinnostunut varmasti haaveilee pääsevänsä museolaivan kyytiin. Miten se olisi siis helposti mahdollista ja kuinka se onnistuu? Suomesta käsin ainakin muutama vaihtoehto on varteenotettava, jos haluaa päästä ihailemaan vanhojen museolaivojen ja -veneiden tunnelmaa.

Tall Ship Races – kilpailuun voi osallistua aivan kuka vain

Muistatko vielä vuoden 2017 Turussa nähdyn jännitysnäytelmän, kun kymmenet, korkeat ja näyttävät museolaivat parkkeerasivat Turun satamaan? Tämä kilpailu järjestetäänkin joka vuosi ja joka neljäs vuosi Itämerellä, ja siihen voi osallistua kuka vain. Tall Ship Races on tapahtuma, joka on järjestetty pitämään yllä kansainvälisiä suhteita historiallisesta purjehduksesta kiinnostuneille. Organisaatio nimeltä Sail Training International järjestää ja värvää miehistön kymmenille laivoille joka vuosi. Tämä on ainutlaatuinen tilaisuus nauttia purjehduksesta ja saada aito historiallinen kokemus purjehdukseen.

Ensimmäinen tapahtuma järjestettiin vuonna 1967 vanhanaikaisten purjelaivojen kunniaksi ja sen oli tarkoitus olla ainut tapahtuma laatuaan, mutta tapahtuman suosion takia sitä on alettu järjestämään joka vuosi. Laivalle päästäkseen ei tarvitse olla kokemusta purjehtimisesta eikä ikärajojakaan ole. Silti, varsinkin nuorta miehistöä suositaan, sillä laivan miehistöstä vähintään puolen tulee olla 15-25 -vuotiaita.

Lisää informaatiota voit löytää Sail Training Internationalin sivuilta!

Tykkisluuppi – Suomenlinnan historiallinen alus viihdyttää turisteja joka vuosi

Tiesitkö, että Suomenlinnassa on Helsingin oma historiallinen purjealus. 1700-luvun lopulla käytetyt tykkisluupit olivat erittäin suosittuja etenkin Ruotsin vallan aikaan. Laivan suunnitteli silloin Fredrik Henrik af Chapman. 2010 -luvun alussa alettiin taas rakentaa Tykkisluuppi Dianaa yhteistyönä ammattikorkeakoulu Metropolian puuseppälinjan kanssa. Sluuppi valmistui vuonna 2014 ja on siitä lähtien viihdyttänyt turisteja Suomenlinnassa.

Kesäiset kierrokset sopivat loistavasti lapsiperheille, sillä kaksi tuntia kestävä reitti on toiminnallinen ja varsinkin lapsille täynnä ohjelmaa. Toisenlaiset tilausreitit ovat saatavissa myös aikuisempaan makuun esimerkiksi kokoustamista ennen tapahtumaan ohjelmaan. Tämä on rento tapa nauttia historiallisesta purjehduksesta, sillä sluupin henkilökunta hoitaa sluupin matkanteon ja itse voi vain rentoutua ja ihailla maisemia. Toki myös aktiivisimmillekin merenkävijöille on tekemistä, sillä Tykkisluuppia voi myös soutaa tai voi myös pyytää, että saa osallistua purjeiden hoitamiseen.

Museolaivojen ihailua

Tällä hetkellä, vuonna 2018, Suomen vanhinta museolaivaa Sigyniä kunnostetaan Ruissalon telakalla. Sen kunnostustyöt ovat avoinna yleisölle, joten historiallista tekniikkaa on mahdollista päästä ihailemaan läheltä. Kunnostustytöt aiotaan tehdä vuosien 2018 ja 2019. Loppuvaiheessa laiva siirretään Aurajoelle, jolloin kunnostustöitä on mahdollista seurata myös sieltä käsin.

Veneen kunnostustyöt ovat vaativat ja ne aiotaan tehdä vaiheittain. Esimerkiksi kolme mastoa ovat kunnostustyön tarpeessa, sekä kyljestä on uusittava lankkuja. Rahoitukseen on haettu apua Turun kaupungilta ja Åbo Akademilta. Kansainvälistä keräystä on myös suunnitteilla.

Toinen Turussa sijaitseva museolaiva, Suomen Joutsen sen sijaan elää ja hengittää hyvin. Suomen Joutsen on Suomen Laivaston entinen koululaiva ja nykyinen museolaiva. Se rakennettiin Saint- Nazairissa Ranskassa vuonna 1902 ja toimi aluksi rahtilaivana. 1930-luvulla siitä tuli laivaston koululaiva. 1940- ja 1950-luvulla laiva teki pieniä edustusmatkoja Atlantilla ja se oli menossa käyttönsä jälkeen romuttamolle, mutta sille saatiinkin loppusijoituspaikka Turun Saaristoon, jossa se on toiminut 1990-luvulta lähtien museolaivana Turun kaupungin omistuksessa. Se sijaitsee merimuseo Forum Marinumin lähellä, ja on ollut siinä paikassa vuodesta 2002.

Vaikka Suomen Joutsenella ei ole mahdollista purjehtia, sisälle kuitenkin pääsee ihailemaan laivan rakennusta. Nykyään Suomen Joutsenen tilat ovat mahdollista vuokrata esimerkiksi cocktailtilaisuuksiin tai erilaisiin muihin tapahtumiin. Välikannen aulaan mahtuu noin 200 henkilöä, joten suurehkotkaan juhlat eivät ole sinänsä ongelma. Ravintola Görän vastaa merikeskuksen ravintolapalveluista.